welke dagkaart?

  • Wil Vlot

    wij gaan a.s. vrijdag en zaterdag naar hotel Ibis Savigny Savigny Sur Orge. Het blijkt dat dit hotel nogal een stuk van het centrum van Parijs is verwijderd. Wij gaan met de auto naar het hotel en willen met het openbaar vervoer naar Parijs. Welk soort vervoerbewijs is dan het voordeeligst? We vertrekken weer op zondag. Zijn er ook nog tips voor restaurants? Wij zijn al 18 jaar niet meer in Parijs geweest en er zal heel veel veranderd zijn. Wij zijn gek op bistro' s e.d. waar vroeger ook de straatartiesten kwamen spelen zoals in Qutier Latin , geen idee of er nog zoiets bestaat.. Alle tips zijn welkom.

    Alvast bedankt.

  • Chris

    Hoi Wil,

    Oef, dat ligt inderdaad een behoorlijk stuk(je) buiten het centrum.

    Ik denk dat je aangewezen bent op RER lijn C en ga er maar vanuit dat je een half uur tot drie kwartier onderweg bent.

    Een optie kan natuurlijk zijn om met de auto, via de A6, naar de Périphérique te rijden en daar de auto in een parkeergarage te zetten om vervolgens met de metro de binnenstad in te gaan.

    Maar ik zou zeker even bij het inchecken vragen of er ook een optie bestaat om met de bus te gaan. Misschien is er wel een halte vlak in de buurt, je weet maar nooit.

    Wat betreft het eten en drinken in Parijs is er niet zoveel veranderd de laatste jaren.

    Quartier Latin is nog steeds een plek met heel veel (goedkope) adresjes, maar ook heel erg leuk is Chartier.

    Daar is de laatste honderd jaar zelfs niets veranderd :)

    Heel veel plezier gewenst in Parijs

  • Wil Vlot

    Hartelijk dank Chris.

    Wellicht is het inderdaad een optie om in de gatage te parkeren, dit zullen we gaan ontdekken. De bus is geloof ik geen optie. Heb je nog enig idee of het voordeliger is om b.v een meer dagen kaart te kopen voor het openbar vervoer? We gaan zeker naar dat restaurant.

    groetjes Wil

  • Chris

    Daar zijn de meningen nogal over verdeeld. Ikzelf heb in al die jaren één keer een Paris Visite kaart gekocht, maar dat was voor mij niet interessant.

    Paris Visite is een kaartje dat 1, 2, 3 of 5 opeenvolgende dagen geldig is in de zones 1 t/m 3 of 1 t/m 5. Je krijgt daarnaast wel korting op een aantal toeristische attracties.

    Meer info kun je hier vinden.

    Wij kopen altijd de carnet, een bundeltje van 10 kaartjes en scheelt behoorlijk.

    Een los kaartje kost op dit moment € 1,70, een carnet van 10 kaartjes kost € 12,70

    Deze carnet kun je gewoon kopen aan het loket, of ticketmachine, bij de metroingang.

    Mocht je wel besluiten met de auto te gaan, is misschien deze parking iets voor jullie.

    Binnenstad is niet te betalen en als je het rijden in Parijs niet gewend bent is dit een redelijk betaalbare (bewaakte) parking en gemakkelijk vanaf de Périphérique te bereiken.

    Veel succes

  • Els

    Met een gewoon ticket t+ of een carnet kan je echt niet in de RER buiten Parijs. Dan moet je een billet Origine-Destination hebben, waarvan de prijs afhankelijk is van de afstand. Van Savigny sur Orge naar Parijs kost een enkeltje 4 euro, een retour ook 4 euro. Je kunt die billets ook in een carnet van 10 kopen. Ze zijn dan goedkoper. Een voordeelkaart heeft voor 2 dagen geen zin.

    De rit duurt overigens 33 minuten tot aan Saint-Michel-Notre Dame in het Quartier Latin. Kijk voor meer info over vervoer op Parijs à la carte. Op die site vind je ook een heleboel informatie, o.a. over dagmenu's. Dat zijn programmaatjes voor 1 of meer dagen. En nog veel meer om je kennis over Parijs op te frissen!

  • Wil Vlot

    Wij zijn net terug uit parijs en hebben heel veel gehad aan jullie tips wat betreft vervoer en restaurants.

    Chris en Els, heel hartelijk dank, het was super!!!

    Met vriendelijke groet,

    Wil Vlot

  • Chris

    Fijn te horen!

    Niet weer 18 jaar wachten, ik ga ervan uit dat het ‘virus’ Parijs je weer te pakken heeft :)