enkele vragen over met deauto of Metro naar Parijs en Disneyland

  • Rob

    Hallo Allemaal,

    Donderdag vertrek ik met mijn vriendin voor 3 dagen naar Parijs. Ons hotel ligt aan de rode RER A tussen Disneyland en Parijs (buiten de periferie).

    Bij aankomst rond 14:30 willen we eerst Parijs in en later op de avond inchecken in het hotel.

    Op dag 2 willen we naar Disneyland (met de auto of met de metro?).

    Op dag 3 willen we nadat we hebben uitgeckeckt weer Parijs in.

    Nu zat ik er in eerste instantie aan te denken om dag 1 en 3 met de auto Parijs in te rijden en daar de auto in een parkeergarage te parkeren en dan met een dagkaart voor zone 1+2 Parijs te verkennen. Dag 2 zou ik de auto dan bij Disneyland parkeren voor € 8,-.

    Maar nu vroeg ik mij af of het snellen maar vooral goedkoper is om met de RER lijn A naar parijs en Disneyland te gaan.

    Is het bijvoorbeeld beter om een dagkaart voor alle zones te kopen of een enkeltje voor naar parijs daar een dagkaart voor de zones 1+2?

    Verdrekan ik nergens terug vinden wat een enkeltje kost van halte Torcy naar Disneyland en hoelang je hier ongeveer over doet.

    Wie kan mij helpen?

    Alvast bedankt!

    Gr. Rob

    P.s. verder las ik ergens dat je met bepaalde metrokaartjes 20% korting krijgt op de toegangskaartjes van Disneyland. Hoe werkt dit?

  • Chris

    Beste Rob,

    ondanks prijsverschillen zou ik geen moment twijfelen. Auto parkeren bij het hotel en neem de RER!

    Parijs inrijden is leuk om te doen, maar het kost je (met een beetje pech) ongelooflijk veel tijd.

    Dan moet je je auto ergens kwijtraken en je wil niet weten wat de parkeerkosten zijn als je een beetje in het centrum wilt zijn.

    Op straat parkeren moet je vergeten, je staat ingeklemd voor dat je er erg in hebt, met alle gevolgen……

    Tel de tijd, het ongemak, de brandstof en het parkeergeld bij elkaar op en je keuze zal liggen op de RER.

    De Paris Visite geeft bij aanschaf op een aantal attracties en bezienswaardigheden kortingen en inderdaad, op een entreekaartje Disney 20%.

    Je zult voor jezelf (aantal personen en aantal ritten) even moeten uitrekenen of het de moeite loont.

    TIP:

    'Onze' Els heeft voor het reizen buiten de Périphérique, waaronder de RER, op haar site een zeer uitgebreide pagina met informatie geplaatst.

    Doe er je voordeel mee en veel plezier gewenst in Parijs :-)

  • Els

    Hallo Rob,

    Ik ben het met Chris eens dat je het beste met openbaar vervoer kan reizen. Misschien iets duurder, maar heel veel gemakkelijker. Een Paris Visite-kaart voor 3 dagen en 5 zones kost 43,65 p.p.en misschien ben je goedkoper uit met steeds losse kaartjes kopen, maar ik zou kiezen voor het gemak. Een los kaartje van Torcy naar het centrum van Parijs kost 4,65 p.p. (enkele reis) en de rit duurt een goed half uur. Van Torcy naar Disneyland kost 3,10 pp. enkele reis en duurt 10 minuten. Je kan de Paris Visite kopen op het station in Torcy.

    Veel plezier!

    Els

  • Rob

    Hallo Els,

    Kun je mij vertellen hoe je aan de prijzen komt van bovenstaande ritten?

    Mocht een tickets naar Disney inderdaad € 3,10 p.p. voor een enkeltje zijn, dan is het dus goedkooper en sneller om met de Metro naar Disney te gaan met de Metro.

  • Els

    Hallo Rob,

    De prijzen kun je zien als je via deze site je route uitstippelt: www.vianavigo.com/.

    Als ik alles nog eens doorreken, zie ik dat losse kaartjes toch wel een stuk goedkoper zijn dan een Paris Visite voor 3 dagen en 5 zones.

    Op dag 1 en 3 van Torcy naar Parijs en weer terug is 8x 4,65 = 37,20. Op dag 2 van Torcy naar Disney en weer terug kost 12,40 (4x 3,10). Dan nog tickets voor binnen Parijs voor 2 dagen, laten we zeggen 1 carnet van 10 tickets, kost 12,70. Totaal kom ik dan op 62,30. Dat is een toch wel stuk goedkoper dan 2x 43,65 voor de Paris Visite.

    Je kunt overigens alle losse kaartjes in één keer kopen op het station van Torcy. Kaartjes voor heen en terug zijn gelijk, en de kaartjes hebben geen datum. Ze zijn pas geldig als je ze afstempelt.

    Els

  • Rob

    Hallo Els,

    Hartelijk dank voor je reactie.

    Ik was van plan om voor de 2 dagen naar Parijs een dagkaart coor 6 zones te kopen van € 14,20 per persoon. Hierdoor kom ik uit op € 56,80 voor de 2 dagen parijs.

    Volgens jouw berekening zou het voor die 2 dagen Parijs € 49,90 kosten.

    Dit scheeld toch weer bijna 7 euro (alle beetjes helpen).

    Maar nu heb ik toch nog enkele vraagjes

    1. Kan ik ook al de carnet van 10 tickets voor in Parijs op het station van Torcy kopen?

    2. Als ik van Torcy naar Parijs ga, moet ik dan op een bepaald station uitstappen of kan ik gewoon overstappen op een andere metro met deze ticket?

    3. is een losse ticket geldig voor 1 rit? of blijft deze geldig tot het moment dat je weer boven de grond staat?

    Ons programma voor Parijs ziet er als volgt uit:

    Donderdag:

    A) van Torcy naar de Arc de Trimph

    B)Van de arc de Trimph naar de Eiffeltoren

    C) van de eiffeltoren naar Montparnasse.

    D) van Montparnasse terug naar Torcy

    Zaterdag

    E) van Torcy naar Sacre Couer / Montmatre

    F) van Sacre Couer naar Notre Dame

    G) van Notre Dame naar Louvre

    H) van Louvre terug naar Torcy

    - Kan ik de tickets van € 4,65 gebruiken voor de ritten A, E, D & H?

    - Heb ik voor de ritten B, C, F & G maar 1 ticket per persoon nodig?

    - Ik zou dan op in totaal 8 tickets komen en in dat geval zou een carnet van 10 dus ideaal zijn.

  • Els

    1. Ik denk dat je het carnet al kunt kopen in Torcy. Zo niet, dan kun je het kopen op het eerste metrostation in Parijs.

    2. Als je van Torcy naar Parijs gaat, is je ticket geldig tot het eerste metrostation in Parijs en je kunt ermee overstappen op een andere metro. Kom je echter boven de grond (en dat zal toch wel een keer gebeuren), dan moet je voor de volgende rit een ticket t+ gebruiken van je carnet.

    3. Met een los ticket t+ binnen Parijs kun je eindeloos overstappen als je maar onder de grond blijft.

    De tickets van 4,65 kun je inderdaad gebruiken op de ritten A, D, E en H. Voor de andere ritten (binnen Parijs) heb je 1 ticket t+ p.p. nodig voor een rit of meerdere ritten als je ondergronds overstapt.

    Het principe van de tickets is:

    binnen Parijs een ticket t+ voor alle lijnen, overstap mogelijk.

    buiten Parijs een 'billet-Ile-de-France (ook wel billet Origine-Destination genoemd) is de prijs van je ticket afhankelijk van de afstand.

    Zie voor meer info daarover www.parijsalacarte.nl/vervoerrondomparijs.html.