Column: Alweer Parijs!

• Willem Jansen

Misschien leuk en nuttig voor mannen die weer naar Parijs moeten

(te vinden op : Leestafel http://www.leestafel.info/productssimple6.html )

Alweer Parijs!

Stel hoewel u eigenlijk gewoon dood wilt, moet u weer naar Parijs, van uw vrouw. Ga dan alleen met de Thalys, eerste klas. Het eten is koud en gering, maar de rose is prima, goed genoeg om mee in slaap te vallen, dwars door het onvermijdelijke irritante debiel gebel en de intercom die bij elk station afscheid neemt van de uitstappers en de instappers begroet, in 15 talen. Ga niet zuinig doen en tweede klas zitten. Als uw schat er toch op staat, trek dan wel ouwe kleren aan, want het is daar een goor zooitje ondertussen. Hoewel u hoopte op een kei of koe op de rails komt u soepel aan in Gare du Nord. Nee u springt niet meteen voor een trein daar, u loopt braaf mee.

Zorg dat het Hotel Terminus (nee niet Terminaal) wordt. Dat ligt 50 meter van Gare du Nord. Dat scheelt een hoop gezoek. Beroepsstotteraar Philip Freriks, die verblijft daar geregeld, ja dat is jammer. Je vraagt om een kamer aan de voorkant, omdat je anders geheid een kamer aan een troosteloze mijnschacht krijgt. Met daarbij de neiging om er maar meteen in te springen.

Goeie schoenen zijn er nodig. Op teenslippers wordt een weekendje Parijs nog veel vermoeiender. Ga naar het terras op het dak van het warenhuis Printtemps (afdeling Beaute en Maison, 9e verdieping), het uizicht is prachtig over Parijs vanachter een karaf rose. Alles kan je daar zien vanaf zo'n 50 meter hoog. Hoe groot uw wanhoop ook is u springt niet naar beneden.

'Ja we hebben nu alles van Parijs gezien, maar we gaan niet meteen naar huis, dat is zonde.'

'Ja schat.'

U gaat naar het naburige filiaal van Printtemps. Op de eerste verdieping is bij de balustrade een speciaal zitje met een waterapparaat voor als je dorst hebt. Met een glaasje water (zonder cyaankali) kun je omhoogkijkend het weelderig versierde koepelplafond bewonderen, terwijl een heerlijke lucht vanaf de parfumerieafdeling op de begane grond opstijgt.

'Kijk eens schat hoe mooi,' maar die loopt dus beneden. Nee u springt weer niet naar beneden. Warenhuis Lafayette heeft ook een prachtige koepel versierd met glas-in-lood. Interessanter is natuurlijk de kir of beter de kir-royal.

Probeer ten alle tijden de Eiffel toren (300 meter hoog) te vermijden. Ofwel sta je uren in de rij voor de lift, of je moet 200 meter omhoog sjokken per trap. Het uitzicht vanaf de Tour Montparnasse (210 meter met lift) is veel mooier, echt schat. Dat is niet zo, maar je hoeft dan niet tijden te wachten op de lift. U neemt geen aanloop om er ….

De Champs-Elyssee is natuurlijk gewoon vreselijk. Als het niet anders kan ga je daar langs de straatkant lopen, dan zie je nog wat en heb je geen last van de drommen mensen. U laat alle bussen gewoon passeren. Vanaf Arc de Triomph, naar het park de Tuillerien, en dan verder naar de glazen piramides voor het museum het Louvre is een eenvoudige route, verdwalen is onmogelijk. Ga in godsnaam nooit het Louvre in, daar kun je maanden doorbrengen en dan nog heb je maar 1% gezien. Het water van de Seine hoewel aanlokkelijk, daar loopt u gewoon overheen.

Wat je wel bezoekt, is de dertiende eeuwse kapel Sainte Chapelle, met oogverblindende gebrandschilderde ramen. Die heb je binnen vijf minuten gezien. De Notre-Dame, die er vlakbij ligt, die kan er ook wel bij. Nee niet de toren op; weer een wachtrij, en eigenlijk wilt u er toch alleen maar afspringen.

Omdat u iets bijzonders wilt zien gaat u naar het restaurant Julien, met inderdaad een schokkend mooi art-nouveau interieur. Wat je voor lief neemt is het krappe formaat van de tafeltjes. Die ook nog eens pal naast elkaar staan. Als varkens aan de trog, maar dat is heel gezellig, ja schat. U heeft uit uw hoofd geleerd dat de rekening l'addition is in het frans, zodat u niet hoeft te stuntelen. S'il vous plait doet u er ook maar bij, dan kan de fooi wel wat lager.

Een prachtige maar vooral rustig plein is Place Vendome, met het beroemde Ritz hotel. Alleen kun je er niet zitten, dus je sjokt verder naar Place Royal, als je geluk hebt zijn daar de operazangers net gestopt met zingen.

Op een terasje negeert u de bosjes duiven die met kapotte, manke of geamputeerde pootjes op uw tafeltje landen. Ook de kolonne zieligkijkend zigeunerinnen, met lange rokken en ravenzwart haar. Kijk ze niet aan dan moet u betalen, en let zowieso op uw portemonnee.

Als u daar allemaal aan denkt, dan valt dat weekendje echt wel mee, zodat u niet uitgeput terugreist naar Nederland. Misschien bent u dan zelfs nog in staat tot een gesprekje:

'Weet je schat, het viel me op; de toiletten zijn schoner, de obers vriendelijker dan in Nederland en de clochards allemaal naar Amsterdam getrokken.' En zeg tot haar vreugde eens iets onverwachts: ‘Dat moeten vaker doen, naar Parijs gaan.’ Liefst nog voor de drie flesjes rose.

© Willem Jansen

• Nikita

Bedankt Willem!!

Geweldig!

Ik wou dat ik zo kon schrijven…, maar helaas… en het zal bij mij ook wel ietsie positiever zijn als het Parijs aangaat…

Maar echt leuk!!

K zal het aan mijn man laten lezen!

Zo ging het in het begin bij ons ook, maar ook hij is nu helemaal gek op Parijs, dus hou vol!!!

Nikita

• Willem Jansen

Nikita,

Mooi dat je em leuk vindt, ik dacht dat hij wel op je pagina zou passen.

Ik werd gek de eerste keer in Parijs echt, bijna opgenomen, vooral de Metro was erg, vriendin kwaad, omdat ik maar achter haar aan liep.

En verdwalen natuurlijk en geen restaurant kunnen vinden: Scenes langs de Seine.

Nu gaat het wel. Ik ga gewoon geregeld zitten, op een terras.

Je kan vast ook wel schrijven, ga er maar eens voor zitten, verbaas je zelf.

Nee positief ben ik niet.

Bon jour,

Willem Jansen

• Perraudin

Dag Willem

Dit klinkt als een ernstig Parijstrauma;-) Gaat het in andere steden beter?

Ik ben, hoe kan het ook anders, een groot Parijs fan maar ga helemaal met je mee wat betreft de debielisering in de Thalys. Je hebt geen moment rust.en je komt gesloopt aan in Parijs. Die debielisering is vergelijkbaar met Eurodisney waar uit elke struik zo'n niets aan de hand muziekje komt. Heel erg !.. Ben je daar nog niet geweest? Ik wel, al 14 keer zelfs! Mogelijk zit je nu al te gruwelen maar het is elke keer weer een belevenis met 40 15/16 jarigen ;-)

Dat Hotel Terminus zou ik ook echt niet meer doen. Een gruwelijk hotel en bovendien erg slecht voor je credit card saldo! Mocht je ooit weer naar Parijs moeten kan ik je wel wat tips toesturen.

Wat betreft de restaurants …. genoeg tips op dit forum of eens rondneuzen op mijn site parijsonline;-).

Ach misschien volgende keer gewoon met de auto gaan en dan overnachten op Chaalis. Allemaal veel overzichtelijker!

Groet

Perraudin

www.parijsonline.nl.

• Simone

Geweldig stukje :-).

Thalys is vreselijk ja, vooral die Belgische die in het Nederlands keer op keer vertelt dat Thalis (ja dan zegt ze Thalis) blij is dat u met haar gereisd heeft. Het mooist was mijn laatste keer, we stonden vast voorbij Brussel, de trein ging daarna in zijn achteruit, tot voor Brussel zelfs om na een uur vertraging eindelijk richting Gare du Nord te vertrekken. Niet vlak daarna begon deze mevrouw met haar zachte g te vertellen dat we binnen enkele minuten op Gare du Nord zouden aankomen en dat Thalis zich verontschuldigde voor de vertraging…… en toen moesten we nog anderhalf uur……

Het is waar, die trein ziet er niet meer uit, heel grappig vind ik het dan ook als je Thalys op tv zit, men zit dan altijd 1e klas en men laat niet de versleten rode stoelen in comfort 2 zien…… Maar ach, wat maakt het uit, voor 65 Euro heen en weer (soms zelfs voor 50) neem ik het allemaal voor lief…… en zodra ik op Gare du Nord uistap gebeurt bij mij hetzelfde als bij al die andere freaks, ik adem meteen Parijs in en ben de hele treinreis op slag vergeten.

• Willem Jansen

In andere steden (vooral Wimbritsradeel) gaat het beter. Als er maar geen miljoen mensen of meer wonen. Disneyland is mij onbekend.

Heh Terminus is toch een prachtig Hotel? Wat is er mis mee, ja het stikt er van de Nederlanders en de ontbijt zaal is wat klein. Misschien duur, maar ik let daar nooit zo op (niet dat ik rijk ben, maar wel lui, ik wil er zo naar toe kunnen lopen).

Weet je ook een ster restaurants in Parijs, die zullen beste wel mee vallen in prijs

• Willem Jansen

Ja Talis zo ongeveer spreken ze het uit.

Dat het afgetrapt is geeft aan dat het populair is.

Krijg je een vergoeding als de Thalys te laat is trouwens?

• Marthe

Geloof dat je vanaf een uur veetraging geld terug krijgt. Percentage loopt op naar gelang de vertraging.

• Simone

Klopt en dan een bepaald percentage met een minimum van 5 Euro…… en dat is dan weer het nadeel van een goedkoop ticket, dan kom je niet aan het minimum (wat ik eigenlijk niet geheel terecht vind……).

• Vanessa

Vanaf de www.nsinternationaal.nl:

Vergoeding bij vertraging

“Thalys kent een speciale regeling bij vertraging. Indien een Thalys-trein bij aankomst onverhoopt meer dan 30 minuten vertraging heeft, bieden wij u een vergoeding aan. Dit geldt uitsluitend voor internationale Thalys-tickets en in situaties waarin geen sprake is van overmacht.”

Er staat ook nog een pdf-file met de vergoeding die behoren bij de hoeveelheid vertraging die je hebt opgelopen.

Mijn ervaring is dat de mensen van de Thalys op je aankomststation meestal al klaarstaan met de brochure om een gedeelte van je geld terug te kunnen krijgen.

Groetjes,

Vanessa