Trams in Parijs

• Sandra

Hallo allemaal,

Dit las ik vanochtend in de “Spits”.

Parijs krijgt tram terug

donderdag 14 december 2006 om 15:29

PARIJS (ANP) - In Parijs rijden vanaf zaterdag weer trams, voor het eerst in bijna zeventig jaar. De lijn komt in het zuiden van de metropool aan de Seine en verbindt het 13e met het 15e arrondissement.

De aanleg van de bijna acht kilometer lange T3 begon in de zomer van 2003. Andere trajecten zijn gepland. De nieuwe tram geldt als het grootste verkeersproject in de Franse hoofdstad sinds de voltooiing van de ringweg in 1973, de boulevard périphérique.

Lijn 3 gaat over enkele van de breedste en drukste boulevards van de stad. De tram heeft altijd voorrang op automobilisten. De gemeente hoopt onder meer dat hierdoor meer mensen overstappen op openbaar vervoer, meldden Franse media.

De laatste tramlijn in Parijs was op 15 maart 1937 stilgelegd, juist omdat die een obstakel vormde voor het groeiende autoverkeer. In de agglomeratie Parijs rijden al langer trams.

Groetjes,

Sandra.

• Merikke

Hoi Sandra,

Wat leuk zeg, ik ga dit voorjaar weer naar Parijs, dus dan ga ik hem zeker uit proberen. Zie je toch weer andere dingen van de stad.

Groetjes Merikke

• Perraudin

In de laatste Parijsonline nieuwsbrief staat ook een uitgebreid artikel over de Tramway

http://www.ymlp.com/pubarchive_show_message.php?Perraudin+23

Perraudin

parijsonline.nl