Zelf heb ik de Arago route gelopen.
Als je wel eens in Parijs bent geweest dan ben je ze misschien wel eens tegengekomen. De bronzen plaatjes met het woord ARAGO in het asfalt. Of misschien heb je ze in het Louvre gezien.
Dit is wat het is.
De Arago-route is een wandeling over een denkbeeldige lijn van Zuid naar Noord dwars door Parijs. Ik heb het gevonden in een boek van Philip Freriks.
Er moeten 135 (bronzen) plaatjes liggen op deze ‘Meridiaan van Parijs’.
De Arago plaatjes zijn eigenlijk een kunstwerk ter ere van de Franse astronoom en staatsman François Arago. Het kunstwerk is gemaakt door de Nederlandse kunstenaar Jan Dibbets.
Op elke plaatje vind je het woord ARAGO en een N en S om het noorden en zuiden aan te duiden.
Over een afstand van 12 kilometer liggen ze in het asfalt, verstopt tussen het zand van parken en op de trottoirs.
Je komt langs een boel historische gebouwen van Parijs en maakt kennis met de historie van deze geweldige stad en komt door straatjes en parken waar je zelf niet snel heen zou gaan.
Het Palais du Luxembourg, het Oberservatoire, het Louvre, het Palais Royal, maar ook het theehuis waar Mata Hari faam verwierf.
Het hele verhaal en uitleg kun je vinden op
http://groups.msn.com/therealcoyoteugly/dearagoroute.msnw
Ik heb al enkele reacties gehad van nederlanders (maar ook buitenlandse die via mijn engelese versie gelopen hebben) gekregen die het ook gelopen hebben en die vonden het erg leuk en interessant.
Greetzzzz Nikita