Paar vraagjes over Parijs

• Stefanie

Hallo,

Ik ga aankomend weekend naar Parijs, en ben dus een beetje aan het uitzoeken waar ik naartoe wil.

Ik heb gelezen dat je in de wijk Quartier Latin veel restaurantjes/cafeetjes hebt.

-Kan iemand mij vertellen bij welk metrostation ik moet uitstappen? Ik heb gezocht op internet maar kwam er niet helemaal uit…

- Is er in de buurt van Quartier Latin nog meer te beleven?

Ook las ik dat je ongeveer een uur of half uur voor zonsondergang een mooi uitzicht hebt vanaf de Eiffeltoren.

- Dus moet ik zorgen dat ik ongeveer half 5 op de Eiffeltoren moet zijn?

- Is er een wachttijd bij de Eiffeltoren (rond deze tijd van het jaar)

- Dichtbij de Eiffeltoren zijn geloof ik ook fonteinen, klopt dit? Zo ja, kan ik aannemen dat deze 's avonds verlicht zijn?

En als iemand nog tips heeft, (restaurantjes of romantische plekken) deze zijn welkom!

Alvast heel erg bedankt!! Groetjes Stefanie

• Els

Je kunt voor het Quartier Latin uitstappen bij metrostation St Michel of Cluny la Sorbonne. Tussen die metrostations liggen heel veel restaurantjes, de meeste niet duur. Kijk dan vooral in de rue de la Harpe of de rue St Séverin en de straatjes eromheen.

Meer te bekijken in het Quartier Latin: de jardin du Luxembourg, het Panthéon, het musée du Moyen Age, maar ook het Ile de la Cité en de Notre Dame zijn vlakbij. Je hoeft er alleen de Seine voor over te steken. Vraag in je hotel om een plattegrond van Parijs. Daar zit meestal ook een kaart van de metrolijnen bij.

Als je om half 5 bij de Eiffeltoren bent, kun je inderdaad vanaf de toren de zon zien ondergaan (als die er is, natuurlijk). Een rij voor de kassa staat er altijd wel, maar niet zo lang als in de zomer. Je kunt het gaan proberen. 's Avonds is de Eiffeltoren trouwens prachtig verlicht.

De fonteinen bij de Eiffeltoren liggen in het Champ de Mars, een park tussen de Eiffeltoren en de Ecole Militaire.

Kijk voor meer over Parijs op www.parijsalacarte.nl

• Harrie

Hallo Stefanie;

Misschien als voorstel een bijzondere plek voor een heel bijzonder uitzicht over Parijs is de cripte van de Sacre Coeur. De naam doet denken aan een kelder of zo maar niets is minder waar. Via ontelbare trapjes in een van de torens kom je op het hoogste punt van waaruit je aan de buitenkant door de torens en gewelven kunt lopen. Je hebt van hieruit een ongelooflijk mooi uitzicht over Parijs. Om zes uur wordt de cripte voor het publiek gesloten dus je hebt alle tijd om van de zonsondergang te genieten.

Wanneer je toch in Montmartre bent kun je s'avonds wat gaan drinken op een van de terrasjes in Rue de Abesses. Bijna alle terrasjes voor de kroegen zijn voorzien van warmtelampen. Wanneer je romantiek zoekt is dit een absolute aanrader.

Veel plezier.