Openbaar Vervoer in Parijs

• Selma

Beste mensen van het prikbord,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

In de zomer ga ik 4 weken een taalcursus volgen. De precieze afstand van mijn verblijfhuis en de school is 40 minuten, volgens de gids.

Nu heb ik het één en het ander uitgezocht en ik kwam op een ‘Carte Orange’ wat je voor een week of een maand kan kopen, maar het schijnt dat die niet meer bestaat.

Mijn vraag is; bestaat er een OV kaart waarmee ik onbeperkt kan reizen?

Graag zou ik ook willen weten hoeveel geld dat kost zodat ik daar rekening mee kan houden.

Alvast heel erg bedankt!

Selma.

• Marthe

Klopt Selma, de Carte Orange is vervangen door de Passe navigo, een elektronische kaart die je iedere maand oplaadt. Misschien kun je de papieren voor het verkrijgen van die passe Navogo alvast opvragen bij de ratp, of ze downloaden van hun site en zo de pas alvast aanvragen. Het duurt nl een paar weken voordat je hem in huis hebt. Daarna kun je op ieder metrostation met je creditcard je pas opladen, niet alleen met een los tegoed, maar ook met een maandkaart. Je neemt een maandkaart voor een aantal zones. Woon je in Parijs is dat 2 zones, woon je buiten Parijs kan dat zelfs oplopen tot 7 of acht. Hoe verder van Parijs hoe duurder. Met je Passe kun je vervolgens onbeperkt reizen binnen het aantal door jou gekozen zones.

• Els

Je kunt een passe Navigo kopen waarvoor je je eerst moet registreren. Ook is het mogelijk een ‘onpersoonlijke’ passe Navigo Découverte te kopen. Daarvoor hoef je je gegevens niet op te geven en je kunt hem zo kopen bij het loket of bij een Tabac. Hij kost 5 euro en er moet een pasfoto op. Je laadt hem op zoals de gewone passe Navigo.

Hier kun je (in het Frans) lezen hoe de passe Navigo precies werkt: http://www.ratp.fr. Klik bij Titres de transports op Carte Orange sur passe Navigo.

Meer (Nederlandse) info over vervoer in Parijs: www.parijsalacarte.nl.

• wimpieterman

Ga lekker op de fiets.

VELIB is het goedkoopste vervoermiddel om frank en vrij

overal in Parijs te komen. Er zijn nu heel veel speciale VELIB stations

en gevaarlijk is het absoluut niet om in Parijs te fietsen aangezien er heel veel

speciale fietspaden zijn en je ook gebruik mag maken van de busbanen.