Soort van Begijnhof in de buurt van Montparnasse

• Vincent Kleijn

Een aantal jaar geleden heb ik in de buurt van Tour Montparnasse een leuk plekje tegengekomen. Ik kan me herinneren dat het in een zijstraatje was. Het is een soort van klein parkje, midden tussen de huizen en volgens mij stond er tussen het park en de straat nog een muur (geloof wit van kleur). Wie herkent deze plaats en kan je me dan zeggen waar die precies is? Ik heb m proberen te zoeken via Google Earth, maar daar kon ik m helaas niet vinden. Alvast bedankt.

• Simone

Heb je niet meer aanknopingspunten?

Een straat, links/rechts/onder/boven Tour Montparnasse?

• Vincent Kleijn

Het enigste dat ik nog weet dat ik vanaf Hotel des Invalides richting Montparnasse liep, bij dat plein kwam (verhoogd als ik me goed herriner) en vervolgens richting de Eifeltoren liep (dus het moet in elk geval op die route zijn). ik kwam trouwens bij de Champ de Mars uit (maar aan de andere kant van de Ruiterschool, dus tussen de gebouwen van de Unesco door). Meer kan ik me helaas niet herrineren.

hoop dat iemand hier iets aan heeft.

• Perraudin

Vincent

Dat is misschien het parkje achter Place de Catalogne,. . Op en rond place Barcelona vind je de witte hoge gebouwen van Bofill en daarachter een parkje met de kerk Notre Dame du Travail

http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&q=Place+de+Catalogne,+75014+Parijs,+Parijs,+Ile-de-France,+Frankrijk&sll=41.390237,2.148725&sspn=0.011752,0.019956&ie=UTF8&cd=1&geocode=0,48.836886,2.318355&ll=48.836886,2.318355&spn=0.005155,0.009978&t=h&z=17&om=0

Of toch meer bij de Cimetiere ??

In het 14e arr heb je tientallen parkjes, impasses en villa's. In boekjes worden die plekken wel omschreven als Paris a la Campagne, Paris Secret et Insolite. Vaak is er ergens in een straat een poortje tussen twee straatnummers in . Je verwacht niets en plots sta je in een stukje landelijk Parijs met een parkje , wat landelijke huizen en een gemoedelijke sfeer.

Op Parijsonline beschrijf ik verschillende van dit soort buurtjes. Gebruik dan de ingang " info per arrondissement en kies voor het 14e arr en dan bij tips en architectuur.

Ik heb ook wel eens zoiets gehad dat ik niet meer kon terugvinden. Sindsdien noteer ik alles in mijn kaarten boekje van Parijs ;-))

Perraudin

• Simone

met deze beschrijving van het parkje bij de Notre Dame du Travail krijg ik wel een beetje dat idee dat Vincent beschrijft, via Rue Vercingetorix (pfff, wat een naam om te typen) maar die straat gaat niet richting Champs de Mars (al heb je wel op de Place de Catalonge een mooi uitzicht op de Eiffeltoren) …..

Misschien heb je hier iets aan Vincent : http://paris.14.evous.fr/-Parcs-et-Jardins-.html beschrijvingen met een foto van het groen in het 14e.

• Vincent Kleijn

Nee, dit is het niet. Het is noordelijk van Gare Montparnasse. Dat weet ik heel erg zeker. Ik kwam via een grote straat af op de Tour Montparnasse. Dit kan alleen zowel de Rue de Rennes als de Boulevard de Montparnasse (vanaf metro Vavin) zijn. Ik kwam dus van oostelijke of noord-oostelijke richting. Trouwens niet vanaf de Hotel des Invalides. Volgens mij moet ik ongeveer vanaf de Quay de Montebello (bij de Notre Dame) zijn gelopen. Maar wie weet er eigenlijk meer van zo'n soort parkjes in Parijs (zeg maar de echt verborgen mooie plekjes)?

• Simone

Tja, ik weet het niet zo 1,2,3,. Wandelend door Parijs kom je zoveel tegen dat je achteraf niet meer weet waar het was. Ik speur meestal het internet af (door te googlen op promenade en paris) op zoek naar wandelingen met zulke plekken. Een algemeen reisboek van Parijs voldoet niet, daarin worden meeestal alleen de bekende dingen beschreven.

Ik heb het fotoboek Paris secret et insolite (is ook in het Engels verkrijgbaar) en daar staan per wijk prachtige verborgen plekken in.

(Toch maar een reclameblokje op de site http://www.weblogparijs.nl/ staan Bijzondere plekken, Wandelingen en meer).

• Vonne 4

Dat is geen reclame hoor,alleen maar een goeie tip ! Ik ga in Mei en ben al weer aan het verzamelen,ben al 12 keer geweest ,maar ik heb er toch weer nieuwe ideetjes afgehaald!

• Perraudin

Ah bon

Je bent dus vanaf de Notre Dame richting Montparnasse gelopen en vervolgens afgebogen naar de Eiffeltoren.

Opties:

Misschien heb je een stuk van het Jardin Luxembourg meegpakt wat eruit ziet als afgesloten geheel. Zeker de westelijke kant van het Park heeft muren(Rue Guynemer en Rue d'Assas)

Op de Hoek van de Rue D'Assas en Rue de Vaugirard zit een kerk met tuincomplex erachter. Dat is wel die hoek

Als je nu wat meer uit de richting bent geraakt dan je beschrijft ben je misschien wel in de Cite Fleurie geweest aan de Boulevard Arago (65) of de Cite Verte op de Boulevard Rue Léon-Maurice Norman.

Overigens denk ik wel dat je hier op het forum de Parijskenners bij uitstek bij elkaar hebt ;-)))

Perraudin

• Simone

Het laat me niet met rust Vincent! Heb mijn capitool en Paris secret et insolite boeken voor me liggen en zoek naar de groene stukjes op de kaarten.

Vanaf Quai de Montebello, misschien Charnier de Saint-Severin (waar ik zelf nog nooit geweest ben, ben alleen maar via de Rue de la Huchette gekomen, dus een volgende keer ga ik langs Rue St. Jacques!) Of Ancien Seminaire des Trente-Trois in de Rue de la Montagne Sainte-Genevieve (ook nog nooit geweest). Maar beide liggen niet dichtbij Montparnasse, maar in Quartier Latin.

Op de kaart in de Capitoolgids staat een stukje groen achter Boulevard Raspail, in de buurt van Rue Leopold Robert………. en een stukje groen met een soort van pleintje en een muur bij de Rue d'Odessa, zijstraat van Rue du Montparnasse. Ook hier ben ik zelf nog nooit geweest, kan me er geen voorstelling van maken.

Ik hoop dat je eruit komt en laat het dan even weten, ik ben ontzettend nieuwsgierig! :-)