2 dagen parijs en 2 dagen disney welk ticket? rer

• karin

Wie kan mij vertellen welk tickets we het beste nemen?

We verblijven in hotel Ibis Marne la vallee noisy

er schijnt op 200m er vandaan een rer station te zijn. Dat ons als het goed is binnen 20 min naar parijs of Disney brengt. Wat is dan het voordeligst?

Welke metro stations beschikken trouwens over een lift?

Groetjes Karin

• Marthe

Neem een mobilis kaart voor het aantal zones dat Disney van Parijs af ligt. Ik meen dat dat er 4 zin. Maar René kan daar met zekerheid op antwoorden. Mobilisis een dagkaart voor bus, metro en RER. De carte orange wordt binnenkort afgeschaft. De meeste metrostations hebben helaas geen liften, sommige zelfs niet eens een roltrap. De grotere stations hebben we een lift, zoals de metro op de grote terinstations, bijv. Gare du Nord. Gaat het om vervoer met bijvoorbeeld een rolstoel, raad ik je aan de RER van Disney naar het Gare du Nord te nemen en verder de stad per bus te verkennen, de meeste bussen hebben nl. bij de deuren in het midden een speciale entree die verlaagd kan worden en een speciale plaats om de rolstoel te zetten. Veel plezier in Disney en Parijs!

• Vonne 4

Ik weet wel dat er een lift is bij Metro Abbesses,maar dan lopen daarna de straten af naar beneden,want je bent dan op een heuvel.Er zijn nog wel een paar liften,maar buiten Gare du Nord zou ik die die niet meer weten.

• Marthe

Ik weet dat Buttes Chaumont een lift heeft,en Charles de Gaulle Etoile, St.Lazare, maar verder ken ik er ook niet zo veel. Maar bijvoorbeeld bij Charles de Gaulle Etoile is er een lift in de Avenue Carnot, maar dan ben je nog niet op het het perron van een van de metro of RER lijnen.

• Els

Op de site van de RATP (www.ratp.fr) staat een lijstje met stations die een lift hebben. Het is wel moeilijk te vinden (en alles in het Frans). Je moet eerst op de homepage zoeken naar een gehandicaptenlogo en daarop klikken, dan klikken op Facilités d'acces, en dan op Accessibilité. Dan verschijnt de lijst (als het goed is). De meeste RER-stations hebben trouwens een lift.

Kijk voor info over vervoer in Parijs op www.parijsalacarte.nl/vervoerinparis.html

• harris

volgens mij hebben de meeste stations op lijn 14 allemaal een lift, en op lijn 3 hebben ook diverse stations een lift.

heeft st.michel onder de wenteltrap ook geen lift?

op sommige stations kun je alleen met de lift mee na tussenkomst van de “perronchef” die een sleutel heeft van de lift.

kijk ook op www.ratp.info/orienter/cv/cv_en/carteparis.php

en klik op accessibility (ook in het engels)

gr.h

• karin

Bedankt voor deze uitgebreide informatie!

Heeft iemand ook wat een mobilis kaart kost?

Groetjes karin

• Nikita

Ik hoorde ook dat de Carte Orange afgeschaft wordt, maar dat er wel een alternatief komt.

Ik moet toch gewoon mijn weekkaart kunnen kopen?

Wordt het niet zo'n scanding?

Die moet je dan eenmalig aanschaffen en die kun je dan opwaarderen?

Marthe, dit weet jij vast wel.

Waarschijnlijk moet je wel een adres in Parijs (of omgeving) hebben om het op te laten sturen?

Ik heb vanalles gehoord, maar weet niet hoe het nu zit.

Nikita

• Els

Hallo Nikita,

De Carte Orange verdwijnt, maar je kan voortaan je weekabonnement laden op een elektronische Passe Navigo. Zie voor info daarover www.parijsalacarte.nl/vervoerinparijs.html

Els

• Marthe

Nikita,

Je koopt een “anonieme” Navigopas bij de Tabac voor 5 euro. Je plaktje foto er op en je kunt hme met je creditcard oplaen op ieder metrostation. Inderdaad kun je dan je “carte orange” nemen op je Navigo pas. Je kunt ook en bepaald bedrag erop zetten en op die manier per rit betalen.