Verschil Metro en RER

• Martijn

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen RER en Metro? Ik ga eind april een week naar Parijs toe en zie dat er verschillende mogelijkheden zijn om mijn hotel te bereiken.

Er gaat een RER lijn heen, maar ook een metrolijn. Wat is het verschil en kan ik met een Parijs Visite kaart van beiden gebruik maken?

• Roland

Op http://www.ratp.info/touristes/index.php?langue=nl&rub=decouvrir&cat=paris-visite&page=presentation

staat te lezen

"Met ParisVisite kunt u in alle vrijheid en naar believen rondreizen.

Met dit vervoerbiljet, bestaande uit een kaart en coupon, kunt u gebruik maken van het volledige vervoersnet van de regio Île-de-France: metro, RER, bus, tram, de banlieuetreinen van de SNCF, de Funiculaire van Montmartre, Montmartrobus, Noctilien, de bussen van het netwerk Optile, afhankelijk van de gekozen zones (van 1 tot 3 of 1 tot 6). "

Ook op die site:

RER

"De RER rijdt door Parijs om de geografisch tegenover elkaar liggende buitenwijken met elkaar te verbinden en zorgt voor een snelle verbinding tussen oost en west en noord en zuid in Île-de-France. Er zijn tegenwoordig 5 RER-lijnen, met ieder diverse vertakkingen.

De toegang tot de RER wordt aangegeven met masten met het teken RER in wit op een blauwe achtergrond."

METRO

"Op straat wordt de ingang van de metro altijd aangegeven door een mast met de naam Métro, Métropolitain of slechts de letter M.

Voor toegang tot het perron moet u langs de controlelijn. Iedere lijn heeft zijn eigen kleur, nummer en richtingen."

Groetjes

Roland

• Perraudin

zie parijsonline!

perraudin

• Steven

Wel, ik woon momenteel in Parijs en het kan simpeler worden uitgelegd dan wat je op de meeste websites terugvindt.

De metro rijdt héél frequent op vrijwel alle lijnen (ongeveer elke 2-3 minuten in de piekuren, om de 4-6 minuten in de daluren). De metro rijdt enkel binnen zone 1 en 2 van Parijs. Dit is hét centrum. Bovendien bedient de metro vrij veel haltes in tegenstelling tot de RER.

De RER kan je vergelijken met een trein, maar dan onder de grond. Hij rijdt iets minder frequent (om de 10 minuten in het beste geval), maar heeft minder haltes. Voor lange afstanden ben je dus beter af met de RER. Ook om te reizen naar wijken iets buiten Parijs gelegen kan je beter de RER gebruiken!

Vriendelijke groeten,

Steven

• sonja

Wij gaan naar disneyland parijs en willen graag ook een dagje naar parijs, we dachten eraan om de trein (zal dan RER) zijn vanaf disneyland resort parijs om zo in de stad te komen. In de stad zelf willen we dan gebruik maken van de metro.

Kun je ook zeggen of het verstandig is om een PAris Visite kaart te kopen van 19 euro, of dat je gemakkelijker losse kaartjes kan kopen? denk dat we retour disney - stad willen doen en misscihen nog vier trajecten in parijs zelf of zo….

Ik hoop dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen, in ieder geval de prijs voor een retourtje van disneyland naar parijs.

of heeft iemand een andere tip? eventueel met de auto naar de rand van de stad en daar parkeren en verder met metro?

ik ben benieuwd,

Groet,

Sonja

• Petra

We gaan deze zomer naar de Provence met de tgv en moeten overstappen in

Parijs. Daar komen we aan in Gare du Nord en we moeten naar Gare de Lyon.

We hebben iets meer dan een uur tijd.Wat doen we het best, met de metro of met de RER?Ik denk hierbij vooral aan het feit dat we we wat bagage zullen meehebben.Ik hoop dat ik wat goede raad krijg…

Vriendelijke groeten, Petra