gebruik van de mobilis

• Jan

Hoi,

Kan iemand mij vertellen over het gebruik van de mobilis.

Moet ik deze elke keer (begin punt en eindpunt) in een “poortje of iets”steken en af laten stempelen . Ik ben nog nooit met de metro geweest en weet niet hoe het werkt. Ik heb deze nodig voor 4 zones nl vanaf Maisons lafitte .

gr

Jan

• MariekeB

Hallo Jan,

Wij hebben 2 weken geleden ook de Mobilis gebruikt (vanaf Disneyland). Als je naar binnen wilt steek je het kaartje in de opening (meestal rechts van het poortje). Na controle komt het er weer uit, je pakt je keertje en gaat door het poortje. Dit geldt elke keer als je de metro in gaat. Bij de RER doe je dit bij ook zo, alleen moet je dan bij het naar buiten gaan weer je kaartje in de gleuf steken. Bij het naar buiten gaan van de metro hoeft dit niet! Bij het wisselen van RER naar metro weer wel.

Maak je van te voren niet druk, als je eenmaal voor het poortje staat, wijst het eigenlijk vanzelf.

Ik weet niet of je met een buggy en/of kinderwagen Parijs in wil. Hou er dan rekening mee dat de poortjes erg smal zijn en je kans hebt dat je er niet altijd gemakkelijk door heen komt. Een buggy gaat handiger. Ik vraag me af hoe de Parijzenaars dat zelf doen met hun baby/kind. O, ja, er zijn ook weinig roltrappen of liften, of wij hebben ze niet gevonden…. Het was in ieder geval vaak klimmen met de buggy…

Veel plezier in ieder geval!

Groeten van Marieke

• Judy

Grappig dat je dat zegt MariekeB,

Ik heb me daar ook over verwonderd dat de poortjes zo smal zijn dat er geen fatsoenlijke kinderwagen doorheen past, en ik heb eigenlijk ook niet echt mensen daarzo met een wagen zien lopen! Is hetzelfde dat ik me bedacht heb hoe de oudere / slecht ter been zijnde mensen met de metro kunnen reizen zo snel gaan de deuren open en weer dicht.

Maar goed Jan zoals al gezegt, het wijst zich vanzelf en je zal er zekers een onwijs gave tijd tegemoet gaan.

Groetjes.

• Marthe

Als je het even aan het loket vraagt doen ze een speciaal poortje open, als er tenminste al geen grotere poort is speciaal voor kinderwagens en grote koffers.

• MariekeB

Hoi Marthe,

Ik denk dat wij gewoon steeds bij de verkeerde halte zijn uitgestapt…. Want 8 van de 10 keer was er ook geen loket of wat. We hebben ook een paar keer gehad dat de lift of roltrap het niet deed…. en dan is zo'n buggy echt zwaar.

Ik weet wel dat wij, toen we vroeger op interrail waren, altijd een aanloopje namen om door de poortjes te gaan… de rugzak bleef anders steken!

Groeten van Marieke