Velib (fietsplan) Parijs

• Tjals

Vorig jaar voor het eerst gebruik gemaakt van het Velib in Parijs. 's morgens gezocht naar een bruikbare fiets en later echt moeten zoeken om de 2 fietsen weg te kunnen zetten. Geen aanrader dus.

Dit jaar bleek dat Roue Libre het weektarief, van c.a. € 35,- per fiets heeft verhoogd naar € 70,- per fiets.

Toch maar weer gebruik gemaakt van het Velib-systeem. Het lijkt wel of het aantal standplaatsen gigantisch verhoogd is. In een week tijd nauwelijks problemen gehad om een fiets te bemachtigen of te stallen.

Door het ondoorzichtige tarief systeem nog geen idee wat het gebruik van twee fietsen me deze week gekost heeft, maar het is een goede combinatie van fietsen en wandelen geworden. In tegenstelling tot mijn eerdere ervaring is het fijn om geen rekening hoeven te houden of je wel of niet op een fiets je reis wilt vervolgen.

• Marthe

Niks ondoorzichtig betaalsysteem. Weekabonnement 5 euro, dagabonnement 1 euro. Ieder eerste half uur gratis, daarna oplopend tarief vanaf 1 euro per half uur. Een nieuw gratis half uur gaat in als je 2 minuten geen Velib heb gebruikt. Ik loop hier dagelijks door de stad en zie overal fietsen en lege plaatsen. Er rijden speciale wagens met aanhangers rond om fietsen van stallingen onderaan de heuvels weer naar boven te brengen. Gebruikers hebben een speciale code ontwikkeld om aan te geven of een fiets goed is of niet. Is bijvoorbeeld het zadel met de punt naar achteren gedraaid dan betekent dat dat je die fiets beter kunt laten staan.

• vlockie

Wij gaan binnenkort ook voor 3 dagen naar Parijs maar heb ergens gelezen dat je voor 7 euro per dag fietsen kan huren en dat was volgens mij niet bij Velib. Wat kan ik het beste doen? Bestaat er een Nederlandse site met info over fietsen in Parijs?

Alvast bedankt

• ad bakker

Velib, pas op met meerdere fietsen te huren op één creditcard, dat het nummer van de fiets en het kaartje bij elkaar horen, anders geeft het problemen met het terug brengen. En controleer voor je een fiets neem of alles werkt {lekke banden versnelling remmen enz.)Tjals schreef:

>

> Vorig jaar voor het eerst gebruik gemaakt van het Velib in

> Parijs. 's morgens gezocht naar een bruikbare fiets en later

> echt moeten zoeken om de 2 fietsen weg te kunnen zetten. Geen

> aanrader dus.

>

> Dit jaar bleek dat Roue Libre het weektarief, van c.a. € 35,-

> per fiets heeft verhoogd naar € 70,- per fiets.

> Toch maar weer gebruik gemaakt van het Velib-systeem. Het

> lijkt wel of het aantal standplaatsen gigantisch verhoogd is.

> In een week tijd nauwelijks problemen gehad om een fiets te

> bemachtigen of te stallen.

>

> Door het ondoorzichtige tarief systeem nog geen idee wat het

> gebruik van twee fietsen me deze week gekost heeft, maar het

> is een goede combinatie van fietsen en wandelen geworden. In

> tegenstelling tot mijn eerdere ervaring is het fijn om geen

> rekening hoeven te houden of je wel of niet op een fiets je

> reis wilt vervolgen.

• Tjals

Roue Libre

Bij Hallen € 10,-/dag en € 28,-/weekend.

Op maandag gesloten.

Tjals

• Els

Je kunt eens kijken op www.parijsalacarte.nl/fietshurenfietstochten.html.