RER EN METRO

• Simone

Haha, ook nog een museum bezoeken…… dan zou ik zeker iets skippen.

Ik zou dan ook kiezen voor Montmartre, ligt toch weer iets verder weg en de lopend van Chatelet naar Arc de Triomphe komen jullie toch al langs heel veel highlights van Parijs. Montmartre is totaal anders en zeer zeker een must, maar je kunt echt niet alles hebben op 1 dag (alhoewel, Japanners doen het ook?;-)).

• Els

Dank, Marthe, voor je compliment!

• Vicky

Hallo iedereen

Wij zijn inmiddels terug van Parijs , het is een schitterende stad !!!

We hebben toch heel veel gezien : place de la concorde, jardin des tuilleries,Louvre, Palais Royal, Mont martre,La defense, Eiffeltoren en de boottocht op de seine. Niet slecht vind ikzelf met 2 kindjes ( 8 en 2 jaar ) !We hebben niet getreuzeld en zijn Louvre ed niet binnen geweest anders kon dit niet op één dag. Met de metro en RER ging het heel vlot het komt er inderdaad op aan goed te kijken naar de naam van het eindstation en voor de rest wijst het zichzelf uit. Alleen vraag ik me af hoe doe je dit als moeder als je alleen reist met de metro en een buggy ??? Al die trappen ……..Gelukkig waren we met z'n tweeen om de buggy te dragen !

Bedankt voor alle tips !

• Simone

Dus toch alles gedaan op 1 dag en er volop van genoten, toppie :-)

• Brigitte

Ben nou al een paar dagen aan het zoeken op de verschillende sites (ook die van parijsalacarte, wara we al veel info vandaan hebben) maar wat ik graag zou willen weten: kan ik met een Mobilis alleen in de metro of ook in de bus? We hebben helaas ook maar 1 dag in parijs zelf en willen met de kids toch graag dé highlights van Parijs zien.

Kan iemand ons zeggen wat een ticket vanuit ons hotel vlakbij Disney naar centrum Parijs kost; we willen een Mobilis-pas voor zone 1-2 kopen en de rit hotel-centrum v.v. los kopen, kan dit nu ook met zo'n carnet of zijn dat weer andere tickets? We zijn met een groepje van 6: 3 volwassenen (waarvan één 65+) en 3 kids (13-10-7).

Alvast bedankt voor jullie reactie.

• Els

Hallo Brigitte,

Ik kan je wel advies geven, maar dat duurt even. Wanneer ga je naar Parijs?

Groet,

Els

• Brigitte

Hallo Els,

as zondag vertrekken we naar Eurodisney en op dinsdag gaan we dan naar Parijs zelf

groetjes,

Brigitte

• parijs

Een dagkaart voor de metro is geldig in de metro, bus en RER (als die dan weer rijdt… ik heb begrepen dat ze staken).

Veel plezier!!!

• Brigitte

Dankjewel en nu maar duimen dat de staking na de kerst voorbij is; anders wordt het helaas toch met de auto naar het centrum.

Uit uw reactie begrijp ik dat ik het stuk van hotel tot aan zone 2 ook met die carnets kan betalen; weet u ook ongeveer hoeveel van die carnets we nodig hebben? We zijn een aantal jaartjes geleden ook al eens van een hotel in Marne Vallee naar Disney geweest met de RER en zijn toen behoorlijk de boot in gegaan. De man aan de kaartverkoop heeft ons toen kaartjes verkocht voor zone 1-5, we waren met z'n viertjes (2 volw en 2 kids) ruim fl 90 kwijt voor een retourtje naar Disney. dat hopen we dit keer dus te vermijden. Alvast bedankt voor alle info.

Groetjes,

Brigitte

• Els

Hallo Brigitte,

Binnen de grenzen van Parijs (de rondweg Périphérique) kun je reizen met een ticket t+ in tram, bus, metro en RER. Zo'n ticket t+ is alleen geldig binnen de zones 1 en 2 van Parijs. Wil je buiten Parijs (of van buiten Parijs naar Parijs centrum), dan moet je een Billet-ile-de-France kopen. De prijs van dat biljet is afhankelijk van de afstand die je reist. Ga je bijvoorbeeld van Disney naar Parijs Châtelet (het centrum), dan betaal je voor een enkele reis met de RER-B 6,55 per volwassene. Een retour voor een volwassene is dus 13,10. Kinderen t/m 9 jaar krijgen 50% korting. Eén kind reist dus voor half geld. De overige 5 betalen voor een retourtje Parijs 5 x 13,10 = 65,50 totaal. Koop je de kaartjes voor de heen- en terugreis tegelijk (dat kan), dan koop je 10 biljetten in een carnet en dan krijg je korting. Alles bij elkaar gaat het dagje Parijs dus rond 70 euro kosten. Nederlanders boven de 60 of 65 jaar krijgen geen korting.

Het Billet-Ile-de-France kun je ook nog gebruiken als je bij aankomst op Châtelet overstapt op een andere metro. Kom je eenmaal boven de grond, dan moet je voor een volgende metrorit binnen Parijs een ticket t+ hebben.

De zone-indeling geldt alleen bij abonnementen, zoals de Mobilis (te gebruiken in bus, tram, metro en RER). Voor 1-5 zones (Disney naar Parijs v.v.) betaal je 13, 20 p.p. (geen kinderkorting). Totaal dus 6 x 13,20 = 79,20. Iets duurder dus, maar handiger dan een Billet-Ile-de-France, want je hoeft geen losse kaartjes te kopen en je kunt er ook overal in Parijs mee terecht. Je koopt zo'n Mobilis op het metrostation bij Disney.

Heb je nog vragen, neem dan gerust contact op.

Groet, Els