Vervoer rondom Parijs

• Mariska

Hoi!

Mijn vriend en ik willen deze zomer naar Parijs. Ook willen we de omgeving bekijken. We zouden daarom een stacaravan willen boeken in de plaats Pommeuse. Vandaaruit willen we dan een paar dagen met het openbaar vervoer naar Parijs.

Op de site van de organisatie waar we willen boeken staat dat er vlakbij de camping een station is, zodat je de trein kunt nemen. In de buurt ligt echter de grotere plaats Provins, die volgens mij nog net binnen de zones valt van het ticket paris visite.

We denken erover om daar met de auto naartoe te gaan en dan verder met het openbaar vervoer. We kunnen dan dus een paris visite ticket gebruiken. Wij denken dat we hiermee veel goedkoper uit zijn dan wanneer we iedere keer een treinticket moeten kopen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je in Provins makkelijk en goedkoop parkeren?

Alle adviezen zijn welkom!

Mariska

• Els

Beste Mariska,

Vanuit Provins gaat geen RER naar Parijs. Je moet dan eerst met de trein van Provins naar Gretz-Armainvilliers, waar je de RER-E kunt pakken naar Parijs. De hele rit duurt 1 uur en 3 kwartier. Je kunt (volgens mij ook met de trein) reizen met een Paris-Visite kaart voor 6 zones. Die kost voor 3 dagen dan 39,70 p.p. Zonder Paris-Visite kaart betaal je voor een enkeltje 12,60 p.p. Nog een mogelijkheid is per dag een Mobilis-kaart voor 6 zones te kopen. Die kost 16,40 p.p., dus voor 3 dagen ongeveer even duur als de Paris Visite kaart.

Je kunt van Provins ook direct met de trein naar Parijs (gare de l'Est). Ook dan is je PV-abonnement geldig. Zonder abonnement kost een enkeltje 10,10 euro p.p. Maar die trein gaat alleen ’s morgens vroeg en aan het eind van de middag. De rit duurt 1 uur en 20 minuten.

Als je langer dan 3 dagen naar Parijs gaat, kun je ook een weekabonnement kopen (Carte Orange op de Passe Navigo Découverte). Die is geldig van maandag t/m zondag en kost voor 6 zones 37,20. Dat is dan goedkoper dan een Paris Visite, want die kost voor 5 dagen al 48,40 (en bestaat niet voor 6 of 7 dagen).

Hoe de Carte Orange op de Passe Navigo Découverte werkt zie je op www.parijsalacarte.nl/vervoerinparijs.html.

• e van kessel

Provins ook direct met de trein naar Parijs (gare de l'Est)

ik lees alleen vroeg mogelijk

hoe laat ? en waar kan ik dat vinden.

• aukevd

wij gingen van pommeusse met de auto naar Serris en dan met de rer naar het centrum van parijs. het goedkoopste is volgens mij dan een Carte Navigo. was iets van 37 euro per volwasene. gaat elk half uur een trein. Van serris naar hartje Parijs is 5 zones

op 200 meter van het rer station kun je parkeren op de parkeerplaats van Val d'Europe het grote winkelcentrum