T+ Ticket voor metro

• Martijn

Ben aan het twijfelen wat voor abonnement ik zal nemen voor de metro.

Ik ga van donderdagmiddag tot en met zondagmorgen naar Parijs.

Nu zie ik dat je een Paris Visite kan kopen voor 20 euro pp.

Maar je kan ook een carnet van 10 tickets kopen voor 11,60 euro waarbij je kan overstappen op andere

metrolijnen zolang je niet boven de grond komt.

Hoe gaat dit in de praktijk, moet je veel bovengronds overstappen?

Graag hoor ik jullie reactie!

Martijn

• Nikita

Bonjour Martijn.

Alle metrostations hebben aansluiting onder de grond.

Als je van de metro naar de RER wilt, kan dat ook ondergronds.

Voor de bus is een kaartje van een carnet tegenwoordig langer geldig.

Voorheen was het 1 ritje, nu kun je overstappen. Volgens mij 1 of 1,5 uur geldig.

Het overstappen kan dus gewoon met 1 kaartje.

Als je veel gaat lopen is een carnet het goedkoopst.

Reken voor jezelf uit hoe vaak je ongeveer met de metro wilt en bekijk dit.

Zelf neem ik tegenwoordig een Pass Navigo.

Dit is een eenmalige investering van €5.00. Dan krijg je een soort van OV chipkaart waar je een tegoed op kan zetten. (ik kom meerdere keren er jaar in Parijs, dus ik heb hem er al uit).

Je kunt dan bijvoorbeeld een weekkaart erop zetten.

Geldig van maandag t/m zondag (ook van donderdag t/m zondag dus).

Deze weekkaart is €16.20 ofzo.

Het makkelijke hiervan is dat je die kaart op de poortjes van de metro ingang kunt leggen en dus niet in de rij hoeft te staan als alle toeristen in de rij staan met hun kaartje… ;)

Je kunt gewoon naar het loket lopen en zeggen dat je een Pass Navigo wilt met een week abonnement.

De Paris Visit kaart is er dan ook nog.

Een toeristenkaart kost €20.00 voor 3 dagen en €28.90 voor 5 dagen volgens mij.

Iets duurder, maar hierbij komen enkele kortingskaarten die nog van pas kunnen komen, dus dat is een bijkomend voordeel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Veel plezier!!!

• liesbeth

Je hebt ook nog de mobilis. Dat zijn dagkaarten met onbeperkt reizen.

Bekijk ook even door welke zones je wilt reizen, want ook dat is belangrijk.

Als je onder de 26 bent heb je in het weekend een mobilis jeunes voor ca 3,20 per dag voor zone 1 t/m 3. Ik weet het niet helemaal zeker.

Je kan het allemaal vinden op de site van ratp, niet de nederandse of engelse, want dan krijg je de mobilis niet, maar alleen paris visite.

Probeer het te vinden via deze site http://www.ratp.info/informer/titres_de_transport.php

Succes

Liesbeth

• Els

Je hebt eigenlijk tickets voor 3,5 dag nodig. De Passe Navigo Découverte is handig als je veel met metro, bus of tram reist. Loop je veel in plaats van de metro te nemen, dan kun je inderdaad beter een carnet kopen. De Paris Visite is vaak de duurste mogelijkheid. Zie voor meer info www.parijsalacarte.nl/vervoerinparijs.html.

• phildie

De Navigo découverte is in dit geval goed te doen maar hou rekening met de 5 euro extra voor de pas zelf + het laden 17euro

Vergeet zeker geen pasfoto als je dit wil .

Een Mobilis zone 2 is de tweede goedkoopste oplossing als je veel metro wil gebruiken .