14 juli

• rudolf

we hebben in de komende vak. 2 volle dg.(14 en 15 juli) om P. te bezichtigen. Las net in een vd topics dat op 14 juli alle musea vrij toegankelijk zijn. Op zich hartstikke mooi, maar naar alle wrsch. ook heel erg druk.

We willen op zich alleen de echte highlights vn P. (Louvre, Eifeltoren, Sacre C., …)

Zijn er nog meer dingen waar we rekening mee moeten houden op 14 juli, miss. activiteiten die we absoluut niet moeten missen of zoiets. Die dag schijnt Parijs aardig op z'n kop te staan. Zijn de grote warenhuizen wel open die dag??

tot slot, 16e vertrekken we richting kust onder Bordeaux. Ivm verkeersdrukte: hebben de Fransen/Parijzenaren ook vakanite.

• Chris

Hoi Rudolf

Wij hebben vuurwerk met oud en nieuw, de Parijzenaren met 14 juli. Maar dan écht vuurwerk!

Een mooie plek om het te zien is bij de Eiffeltoren of op het Champ de Mars,

mits je een plekje kunt krijgen, want je zult niet de einige zijn die daar staat.

Volgens mij is op dit moment de Tour Montparnasse gesloten, zoniet is dat ook een mooie plek.

Zelf ben ik niet zo van de gratis openingstijden van de musea. De kans is heel groot dat je erg lang moet wachten om ergens binnen te komen.

In Frankrijk zelf zijn veel winkels gesloten op 14 juli, maar in het centrum van Parijs moet er geld verdiend worden.

In de morgen op 14 juli is er natuurlijk het grote machtsvertoon op de Champs Elysées.

16 juli is op een (vakantie)zaterdag, niet de beste dag om een beetje lekker op te schieten in Frankrijk,

maar de echte zwarte zaterdagen zijn dit jaar op 30 juli en 6 augustus. Druk zal het zeker zijn

Houd er rekening mee dat het in Parijs echt heel druk is met Quatorze Juillet, maar ook gezellig!!

• parijs

Hou rekening met erge drukte in de stad.

Als je bijvoorbeeld naar het vuurwerk gaat, reken er dan maar niet op dat je eerst komende uren erna makkelijk een metro of bus pakt in die omgeving (…ik heb ervaring..)

Zit het uit, loop vast richting je hotel, pak een terrasje, maar probeer maar niet om met meerdere mensen met het openbaar vervoer te gaan.

Veel plezier!!

Nikita

• Perraudin

Rudolf

De website van de stad Parijs heeft nu een pagina met van alles over de 14e juli

Naar de website >>

• rudolf

weer terug uit Frankrijk…..het was best indrukwekkend de 14e juli in Parijs. Heel erg druk, we hebben ff de tijd genomen om nog iets te zien van pres. Zarkozy …en jawel hoor, best een goede shot kunnen maken. Wat een enorme presentatie van leger, politie en brandweer. Zefls de luchtmacht kwam met meerdere vliegtuigen eh helis over de Champs dL vliegen. Echt mooi…,maar ook wel eens gedacht hoeveel dit alles toch moet kosten ….Maar goed, het was perfect weer en de Parijzenaren waren ondanks de druket (we stonden op enig moment gewoon een tijdje stil en konden geen kant op vw. de mensenmassa) relax en bleef iedereen heel rustig wachten, geen geduw of geschreeuw. Sfeer was echt heel goed.

Enorme lange rijen bij Eifeltoren, Louvre etc, , wachttijden van meer dan 1 u. dus dat was echt jammer. We zijn er niet in geweest.

Vw. de enorme drukte zou ik t nooit meer doen, maar tis toch wel leuk om zoiets mee te maken, maar we gaan binnenkort weer, want Parijs blijft een indrukwekkende en gezellige stad.

• GJvdZ

Ik was op 14 juli in de buurt van Parijs en heb het defile op TV gezien. Onvoorstelbaar dat zoiets zo dichtbij heel gewoon gevonden wordt. Je kan je niet voorstellen dat we in Nederland zo'n militaire parade door Amsterdam zien trekken. Hier worden er waarschijnlijk al kamervragen gesteld als er een plan is om een paar vliegtuigen over de stad te laten vliegen…