Tips voor 'minder valide' in Parijs?

• JS

Woendag ochtend vertrekken ik met mijn man per trein naar parijs voor 3 daagjes, we hebben er heel veel zin in! Maar nu… afgelopen vrijdag heeft mijn man zijn been gebroken (td). Hij heeft zijn onderbeen nu in het gips en loopt met krukken.

Helaas geen annuleringsverzekering afgesloten want we hebben ook pas afgelopen woensdag geboekt en dachten wat kan er in een weekje nou gebeuren?!

We hebben een hotel met enkel overnachting. Heeft er iemand tips wat goed te doen is met krukken en dichtbij metrostations?

En zijn de metrostation een beetje ingericht met liften/roltrappen?

Alvast bedankt voor de tips!

• Els

Er is een pagina op de website van het toeristenbureau van Parijs, waar veel informatie op staat (o.a. in het Engels): www.parisinfo.com.

De metro is in de meeste gevallen echt ongeschikt voor een rolstoel. Een uitzondering is lijn 14, die heeft overal een lage instap, en de regionale RER-lijnen A en B. Sommige andere metrostations hebben wel een lift, maar vaak moet je daarna nog een trapje af en de metro in. Heb je hulp, dan is dat nog te doen, anders niet. De bussen en trams in Parijs hebben wel allemaal een lage instap. Daar kun je dus gerust mee reizen.

Meer informatie:

Tram, metro, RER: www.infomobi.com (Frans).

Kaart van Parijs met de metrostations die toegankelijk zijn voor rolstoelen (vaak met hulp): www.infomobi.com (Frans).

Musea en monumenten die toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel: www.parisinfo.com (Engels).

Veel plezier!