reizen openbaar vervoer

• margot

Wij gaan in de meivakantie naar Parijs met 2 volwassenen en 3 kinderen in de leeftijd van 11, 14 en 16 jaar.

We gaan van zaterdag tot zaterdag.

We willen alles binnen Parijs en naar EuroDisney (daar zitten we vlakbij) met het openbaar vervoer doen.

Wie kan ons adviseren wat we het beste kunnen aanschaffen voor kaartjes.

• Els

Zit je een hele week bij Eurodisney of logeer je ook nog in Parijs?

• margot

Wij zitten dichter bij Eurodisney dan Parijs.

We gaan waarschijnlijk 2 dagen naar Eurodisney en

3 dagen naar Parijs.

We blijven wel op dezelfde locatie.

• Els

Als je van Disneyland naar Parijs wilt, neem je de RER-A. Die begint op Marne la Vallée-Chessy bij Disneyland en rijdt in ongeveer 40 minuten naar het centrum van Parijs. Je kunt daar bijvoorbeeld uitstappen op station Châtelet-Les Halles, dan ben je dicht bij allerlei bezienswaardigheden. Of je stapt daar over op een van de gewone metrolijnen. Een kaart van het metronet kun je gratis krijgen op elk metro- of RER-station.

Het gemakkelijkst en goedkoopst is voor jullie een Paris-Visite kaart. Je kunt die kopen voor 39,70 p.p. (voor 3 dagen en 6 zones). Je kind van 11 krijgt 50% korting, de anderen betalen vol tarief. Totaal 4x39,70 + 19,85 = 178,65 euro. Je kunt dan zowel reizen van Disneyland naar Parijs v.v. als overal in metro, bus en tram binnen Parijs.

Hier staat meer informatie: http://www.ratp.info/touristes/index.php?langue=nl&rub=decouvrir&cat=paris-visite

• margot

Els,

Bedankt voor de goede info.

Het lijkt me inderdaad het handigst om zo'n kaart te kopen (kan ook voor

5 dagen zag ik).

• Nikita

Nee, je kunt het best een weekkaart kopen. DIe kost maar €15.60 ofzo.

De Paris Visit is gewoon geldklopperij.

Of je moet echt heel veel dingen gaan doen van het kortingsboekje dat erbij zit.

Als ik meer dan 3 dagen ga neem ik altijd een Cartre Orange en anders een dagkaart voor €5. nogwat

Nikita

• Els

Een carte orange voor een week voor 5 zones kost 33 euro p.p., inderdaad goedkoper dan een Paris Visite kaart. Maar de carte orange gaat pas op op maandag in. Dan moet je voor zaterdag en zondag nog carnets kopen. Totaal kom je dan duurder uit dan een Paris Visite kaart, lijkt mij.

• margot

ok, dat wordt even rekenen voor ons wat het goedkoopste is.

bedankt voor alle antwoorden.

groet,

margot

• Marian

Hallo,

Ik ga op 26 mei 2009 ook naar Parijs met mijn nichtje van 15. Ik had inderdaad al gelezen dat de carte orange het beste is om te kopen omdat ik in een app zit bij het station RER d'Yvry (bieb Francois Mitterand?).

Waar kan ik deze cart orange kopen; misschien hier al in Nederland ? En vanaf welk jaar begint een volwassene voor deze kaart ?

Ik begrijp nu dat de kaart pas op maandag gebruikt kan worden, dus zou ik zondag aparte kaartjes moeten kopen om naar het app te reizen. Ik heb geen idee van hoeveel zones dit zijn, wie kan mij dit vertellen. En hoe kan ik de zones op de metrokaart tellen/lezen ?

Een tip: Het app.hotel Citea Parijs, Quai d'Ivry is sinds oktober 2008 geopend. Het heeft nu nog een aanbieding, zelfs in mijn genoemde vakantie. Wij verblijven (op basis van 2 volwassenen) voor 54 euro per nacht in een 2-persoon app. incl keuken en apparatuur, beter kan het niet. Op de website van Citea te bekijken, sommige app.hotels met zwembad.

mvrgr Marian

• Els

De Carte Orange gaat inderdaad in op maandag en eindigt op zondag. Maar je kunt hem wel van tevoren kopen. Als je op zaterdag aankomt op Gare du Nord of het vliegveld kun je hem daar al bij het metroloket kopen. Voor de zondag kan je dan een carnet nemen (10 kaartjes voor 11,40) of een paar losse kaartjes (à 1,60). Let wel: als je maar 2 dagen naar Parijs gaat is een carnet of een Mobilis-dagpas goedkoper.

Je hebt als je alleen in Parijs blijft (dus niet bijv. naar Disneyland of Versailles gaat) een Carte Orange nodig voor 1-2 zones. Wil je wel verder, dan kun je een apart kaartje kopen bij het loket in een metrostation. La Défense bijvoorbeeld is 3 zones, Versailles 4 zones en Disneyland 5 zones. Op de metrokaart die je gratis bij het loket krijgt staan de zones aangegeven.

Kijk voor meer info op www.parijsalacarte.nl/vervoerinparijs.html