reizen openbaar vervoer

• Marian

Beste Els, hartelijk dank voor je uitleg.

Ik blijf 5 nachten in Parijs en ga niet naar Disneyland, maar wel naar Versailles en ik wil de wijk met de flatgebouwen in de vorm van een camenbert zien (nog opzoeken welke wijk dat precies is, ligt buiten het centrum) en park La Vilettes.

Wanneer ik je goed begrijp, heb ik voor de laatsten een extra zone nodig naast de card orange, welke (voor de reguliere bezienswaardigheden) uit 2 zones bestaat, dus het centrum, inclusief naar mijn app.hotel in d'Yvry. Ik dacht dat dit weer net buiten de zones lag.

Ik denk dat ik ook ergens op internet heb gelezen dat je voor de card orange een pasfoto nodig hebt, ik neem ze voor de zekerheid mee.

Volgens mij weet ik nu alles wat ik nodig ben, nogmaals hartelijk dank voor je hulp.

mvrgr Marian

• Marthe

Bij mijn wten is de Carte Orange inmiddels afgeschaft!

• Els

Hallo Marian,

De Carte Orange is niet afgeschaft. Je kunt hem vanaf februari alleen nog kopen via de carte Navigo Découverte (info staat op mijn website). Je koopt bij het loket eerst zo'n pas (voor 5 euro, maar hiji blijft altijd geldig). Daarna kun je op die pas het weekabonnement Carte Orange laden.

Voor Versailles heb je een extra kaartje nodig, eventueel ook voor de camembert-flat (?) als die buiten de 2e zone ligt. Je koopt zo'n kaartje gewoon aan het loket in het metrostation van vertrek. Vertel daar waar je heen wilt en dat je een retourtje wilt (aller et retour). Je krijgt dan 2 kaartjes, 1 voor de heenweg en een voor terug.

Ivry-sur-Seine ligt nog in zone 2. Parc La Villette ligt in het 19e arrondissement, dus nog binnen Parijs (zone 1).

Groet,

Els

• Marian

Beste Els,

Dank voor je uitvoerige info: ik ga het uitprinten en neem het mee. Ga dan ook de card orange kopen.

Wat betreft de ronde gebouwen, het heeft even geduurd maar ik moest het navragen. Wij zijn er denk ik 15 tot 18 jaar geleden geweest met ons (stedenbouwkundig) bureau. Het is in Noisy Le Grand, je weet ongetwijfeld waar het is. Nogal mistroostige wijk wanneer je er doorheen loopt: voetstappen, stemmen klinken hol, het is er leeg, het leeft niet: een voorbeeld hoe het niet moet, omdat de mensen die er wonen, het er ook niet zo prettig vinden (werd verteld). De gebouwen en situering zijn wel prachtig ontworpen, de ronde vorm van de flatgebouwen typerend voor Frankrijk (het kaasje). Ik heb nog gezocht naar een foto, had die gevonden, maar ben inmiddels weer kwijt wat de website-link is. Kan hier geen foto inladen.

Mocht mij nog een vraag te binnen schieten, zoek ik deze prikpagina weer op.

Prettige avond,

groet, Marian

• Els

Hallo Marian,

Ik denk dat je deze ‘camembert’ bedoelt: http://fr.wikipedia.org/wiki/Noisy-le-Grand.

Op deze pagina staat ook met welke RER-lijn je er kunt komen.

Nog een foto staat op Wikimedia: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Camembert_des_ar%C3%AAnes_de_picasso.jpg.

Vr. groet,

Els

• Marian

Els, dat is de camembert, leuk dat je hem gevonden hebt !

Je woont toch niet toevallig daar ….

Ik ben van plan mijn nichtje naast de reguliere bezienswaardigheden, juist díe in Parijs te laten zien waar niet iedereen van op de hoogte is. Geeft een extra accent wanneer zij iets over Parijs wil vertellen. Zo moet er ook een gedeelte in Parijs zijn waar zulke muurschilderingen zijn (een balkon, een extra dak, planten) die echt lijken te zijn. Ik stond met open mond te kijken. Gelukkig heb ik het programma met de bezienswaardigheden nog, die wij in die tijd gebruikt hebben. Ook dankzij de gids die wij toentertijd ingehuurd hadden, werd ons zaken verteld waarvan wij het bestaan niet wisten (bijv. een kleine doorgangspoort voor de armen en een grote voor de rijken, de meridiaan die onder de Arc van de Defense doorloopt naar de Arc de Triomph).

Maar ook op internet heb ik al leuke straatjes en wandelingen gevonden.

Ik denk dat je echt in Parijs woont Els …

misschien tot 26 april, Marian

• Els

Hallo Marian,

Nee, helaas woon ik niet in Parijs. Maar dat komt er misschien nog wel eens van…

Een excursie met een gids is inderdaad vaak heel bijzonder. Er zijn er heel veel, waar je gewoon naar een verzamelplaats gaat, 10 euro betaalt en dan mee kunt lopen. Volgens mij staan ze ook in de Pariscope.

Groet,

Els

• margot

Nog een aanvullende vraag:

Als je een paris visitekaart koopt voor 5 dagen, moet je deze dagen dan ook aansluitend met het openbaar vervoer reizen of kun je die dagen ook over de week verdelen.

En weet iemand ook hoeveel zones het is van Euro Disney naar Versailles?

Alvast bedankt!